Specialiștii de la Clinicile Medici’s Timișoara pun la dispoziție informații esențiale legate de managementul cazurilor COVID-19 dintr-o companie. Ghidul cuprinde pașii care trebuie urmați într-o astfel de situație, dar și ce presupune ancheta epidemiologică.
În cazul în care un angajat al companiei este depistat pozitiv, trebuie urmați cinci pași:
1. Izolarea promptă a persoanei infectate
- izolarea pacientului într-un spațiu special amenajat în companie (spațiu cu aerisire naturală, acces la apă potabilă, la grup sanitar și la produse igienice, dezinfectante);
- trimiterea în izolare la domiciliu a persoanei infectate (dacă nu prezintă simptome) sau alertarea 112 în cazul în care prezintă simptome;
- anunțarea Direcției de Sănătate Publică;
- anunțarea medicului de medicină a muncii al companiei, a medicului epidemiolog și a medicului de familie al pacientului.
2. Izolarea și dezinfecția locului de muncă a persoanei infectate
- izolarea locului de muncă a bolnavului și a mijlocului de transport;
- aerisirea și dezinfecția cu substanțe chimice specifice și lămpi UV;
- dezinfecția tuturor suprafețelor și obiectelor comune;
- este de preferat să se facă și o dezinfecție amplă printr-o firmă specializată.
3. Ancheta epidemiologică internă (max. 30 de minute de la depistare)
- stabilirea tuturor persoanelor care au fost în contact direct cu persoana infectată (fără mască, atingere directă, utilizarea în comun de obiecte, distanță sub 2 metri) – nume și telefon.
- trimiterea în izolare la domiciliu a tuturor contacților direcți și predarea listei la DSP/ la medicul epidemiolog și la medicul de medicină a muncii.
4. Testare anti-COVID-19
- testare RT-PCR prin 112 a tuturor persoanelor simptomatice (acțiune promptă);
- testare PCR sau IgM/IgG a tuturor contacților direcți asimptomatici – se recomandă testarea în ziua a 7-a și în ziua a 14-a, înainte de reîntoarcerea la locul de muncă.
5. Supraveghere și monitorizare activă (zilnică)
- monitorizarea telefonică zilnică a persoanei infectate izolate la domiciliu, precum și a tuturor contacților direcți timp de 14 zile;
- raportare promptă în cazul apariției unor semnale de alertă (simptome).
Ancheta epidemiologică – conduită în definirea contacților direcți
Ancheta epidemiologică se face în orice caz confirmat de COVID-19, prin medicul epidemiolog, cu suportul medicului de medicină a muncii și are rolul de a depista și izola contacții direcți, limitând astfel extinderea infecției. Contacții direcți sunt persoanele care au avut o legătură epidemiologică cu pacientul cu COVID-19 pe perioada anterioară de 14 zile.
În categoria contacților direcți intră:
1. Membri de familie – persoane care locuiesc în aceeași gospodărie cu un pacient cu COVID-19;
2. Contactul direct cu bolnavul – persoanele care au avut un contact fizic direct cu un caz de COVID-19 (exemplu: strângere de mână, fără igienizarea ulterioară, promptă a mâinilor);
3. Contactul „face to face” – persoanele care au avut un contact față în față cu un pacient cu COVID-19 timp de 15 minute și o distanță mai mică de 2 metri;
4. Prezența în aceeași încăpere (exemple: sală de ședințe, sală de curs, birou) cu un caz de COVID-19 timp de 15 minute și o distanță mai mică de 2 metri;
5. Contact direct neprotejat cu secreții infecțioase: persoanele care au avut un astfel de contact cu secrețiile unui bolnav cu COVID-19 (exemple: prezență în momentul tusei, atingerea șervețelului sau a batistei cu mâna neprotejată de mănușă etc.);
6. Personal medical fără echipament de protecție: persoane din rândul personalului medical care au avut contact cu un pacient cu COVID-19 sau cu personalul de laborator care manipulează probe recoltate de la un pacient cu COVID-19 fără purtarea corectă a echipamentului de protecție. Personalul medical care a purtat corect echipamentul de protecție nu este considerat contact direct.
Comenteaza