Vitamina D, vitamina soarelui

Dr. Diana Degeratu: ”Vitamina D, vitamina soarelui”, Ziua de vest, 05.07.2019

Cunoscută ca ”vitamina soarelui”, vitamina D are funcții importante în organism: contribuie la absorbția calciului și fosforului în intestine, menține nivelele hepatice ale calciului și fosforului, fortifică oasele, ajută la creșterea și dezvoltarea normală a sistemului osos la copii, facilitează reabsorbția calciului și fosforului în rinichi.

Dr. Diana Degeratu, medic specialist dermato-venerolog la Clinicile Medici’sTimișoara, ne prezintă informații esențiale despre rolul vitaminei D și dezechilibrele pe care aceasta le poate crea în corpul uman.

Un motiv în plus să ne expunem responsabil la soare.

Vitamina D este generată prin expunerea  la soare sau este asimilată prin dietă, devenind activă biologic prin transformarea acesteia la nivel hepatic și respectiv renal. Carența de vitamină D, numită și hipovitaminoza D, este afecțiunea derivată din lipsa nivelului optim al vitaminei D în organism. Un nivel optim de vitamina D este fundamental pentru o bună sănătate a sistemului osos (previne rahitismul și osteoporoza), a sistemului muscular, nervos (reduce riscul de Boala Alzheimer, ameliorează depresia, susține memoria). De asemenea, vitamina D întărește sistemul imunitar și reduce riscul mai multor boli cronice.  Pentru asigurarea  acestui nivel optim de vitamina D pentru o persoană adultă sănătoasă este suficientă  expunerea  la soare timp de 10-20 minute, de două-trei ori pe săptămână.

Carența de vitamina D poate fi cauzată de diferiți factori, printre care: o expunere neadecvată la soare, un aport alimentar insuficient, unele afecțiuni renale sau hepatice.

Principalele consecințe ale carenței de vitamina D sunt: rahitismul (la adolescenți și copii), osteomalacia și osteoporoza la adulți.

Cum acționează vitamina  D la nivel cutanat?

Vitamina D reprezintă un interes aparte pentru dermatologi, din două motive importante: în primul rând ea  este sintetizată la nivel cutanat în urma expunerii  la radiații ultraviolete și, în al doilea rând, vitamina D  constituie o opțiune terapeutică pentru psoriazis și alte afecțiuni ale pielii. Vitamina D acționează asupra celulelor pielii, favorizând proliferarea acestora, așa numitul proces de ”maturare”. Un rol important îl are și în buna funcționare a sistemului imunitar cutanat, acționând asupra celulelor dendritice și asupra limfocitelor. Vitamina D permite pielii să producă melanina, care conferă culoare pielii. De asemenea  este un antioxidant puternic, distrugând  radicalii liberi și prevenind îmbătrânirea prematură a pielii.

Ce relație este între carența de vitamină D și afecțiunile dermatologice?

Deficitul de vitamina D a fost evidențiat  în câteva afecțiuni precum psoriazisul, dermatita atopică, vitiligo, alopecie areată precum și în acneea rozacee și în câteva maladii oncologice precum melanomul sau epitelioamele.  Studiile arată că vitamina D are la nivelul pielii efecte dependente de doză.  Ea modulează sinteza de factori  de creștere și de citokine,  reduce sinteza unor interleukine cu rol proinflamator, crește sinteza anumitor factori de creștere cu rol în vindecarea plăgilor și promovează diferențierea keratinocitelor. Date fiind toate aceste efecte, vitamina D poate fi utilizată în tratamentul mai multor afecțiuni dermatologice. Dacă un pacient prezintă factori de risc asociați carenței de vitamina D, este indicată suplimentarea vitaminei D (prin dietă) mai ales pe timpul iernii.

Care sunt nivelurile de vitamină D la care este necesară  suplimentarea?

Nivelul  de  30 ng/ml respectiv 75 nmol/l ar reprezenta nivelul bazal  necesar pentru a menține homeostazia organismului. Nivele  mai mici de 10 ng/ml definesc carența sau deficitul de vitamina D.

Care sunt factorii de risc pentru aparitia carentei de viatamina D?

Următorii factori  pot crește riscul deficienței de vitamina D: vârsta înaintată, obezitatea, dieta vegetariană strictă, unele afecțiuni intestinale sau renale (sindrom de malabsorbție, boală cronică renală, boli inflamatorii intestinale), alergia la produse lactate.

Cum poate fi tratată carența de vitamina D?

Există doua forme de suplimentare a vitaminei D:

(1) Alimentația. Printre sursele alimentare bogate în vitamina D se regăsesc: uleiul de pește, peștele gras (somon, crap, ton, hering), stridii și creveți, brânzeturile grase, untul, gălbenușul de ou, ciupercile (singura sursă vegetală de vitamina D), ficatul.

 (2) Suplimentele alimentare. Pot fi găsite atât sub formă de capsule, cât și sub formă de picături. Doza zilnică de vitamina D recomandată adulților este de 400-800 de UI, adică echivalentul a 10-20 micrograme. Pentru persoanele care nu se expun deloc la soare, doza zilnică necesară poate fi mai mare. De asemenea, pacienții care suferă de deficit sever pot necesita doze mult mai mari. Însă nu se recomandă depășirea a 4000 de UI de vitamina D zilnic. Doza va fi obligatoriu stabilită de către medic.

Trei adevăruri esențiale despre vitamina D.

1. Organismul nostru funcționează normal la un nivel minim al vitaminei D de 30 ng/ml;

2. Expunerea adecvata la soare este esențială pentru sănătate;

3. Aportul alimentar de vitamina D echilibrează balanța.

În mod special, la pacienții cu afecțiuni cutanate (care includ psoriazisul, dermatita atopică, vitiligo și acneea), la persoanele obeze, de vârstă avansată sau cu un stil de viață cu puțină expunere solară (sau în timpul iernii), este foarte importantă dozarea vitaminei D și compensarea eventualului deficit.

Cunoscută ca ”vitamina soarelui”, vitamina D are funcții importante în organism: contribuie la absorbția calciului și fosforului în intestine, menține nivelele hepatice ale calciului și fosforului, fortifică oasele, ajută la creșterea și dezvoltarea normală a sistemului osos la copii, facilitează reabsorbția calciului și fosforului în rinichi.